Πιθανές ποινικές ευθύνες επικρατούν και για τον πρώην υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ Χ. Σπίρτζη.
Ο ειδικός εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης, ο οποίος διεξάγει την έρευνα για τη σφαγή των Τεμπών, μετά τις απολογίες δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου Μεταφορών κατά την θητεία του Κώστα Αχ. Καραμανλή, φαίνεται να έχει συγκεντρώσει στοιχεία που δείχνουν ποινικές ευθύνες για τις σοβαρές παραλείψεις στους σιδηροδρόμους, λόγω της μη ολοκλήρωσης της Σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS.
Κατόπιν, βάσει του άρθρου 86 του Συντάγματος, που προβλέπει τη διαβίβαση στη Βουλή στοιχείων που προκύπτουν από άλλες ανακρίσεις, ο ειδικός εφέτης ανακριτής κ. Μπακαΐμης αναμένεται να αποστείλει την έκθεσή του στο Κοινοβούλιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες της “Εστίας της Κυριακής”, ο ανακριτής σκέφτεται να προχωρήσει στην αποστολή της έκθεσης βάσει του νόμου περί ευθύνης υπουργών, κυρίως εναντίον του πρώην Υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή και ενδεχομένως του προκατόχου του, πρώην Υπουργού Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων, Χρήστου Σπίρτζη.
Ειδικά για τον κ. Σπίρτζη, ο οποίος ενδέχεται να αντιμετωπίσει ζητήματα παραγραφής, ο ανακριτής αναμένεται να διαβιβάσει την έκθεση στη Βουλή και να αφήσει την απόφαση στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι, κατά τη διάρκεια της έρευνας, έχουν προκύψει στοιχεία σχετικά με το πολύνεκρο ατύχημα στα Τέμπη. Βάσει αυτών των στοιχείων, η έκθεση πρέπει να διαβιβαστεί στη Βουλή για τις ευθύνες του κ. Καραμανλή, ακόμα και αν ο ίδιος ο πρώην Υπουργός, μέσω της κατάθεσής του στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, υποστηρίζει τη θεωρία του ανθρώπινου λάθους, θέτοντας τον προφυλακισμένο σταθμάρχη ως υπεύθυνο.
Οι καταθέσεις δύο μαρτύρων, του πρώην CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππου Τσαλίδη και του προέδρου των μηχανοδηγών Κώστα Γενιδούνια, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ανοίξει τον δρόμο για την ενεργοποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών.
Ωστόσο, η εικόνα αναμένεται να γίνει πιο σαφής μετά τις απολογίες των δύο πρώην διευθυντικών στελεχών του Υπουργείου, οι οποίες προβλέπεται να λάβουν χώρα στις αρχές Απριλίου.
Ο πρώην CEO της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππος Τσαλίδης, καταθέτοντας στον ανακριτή, αποκάλυψε ότι είχε ενημερώσει επανειλημμένα το τότε Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την κατάσταση στον σιδηρόδρομο, ενώ ανέφερε ειδικά σε επιστολή που είχε αποστείλει στις 6 Σεπτεμβρίου του 2021. Κατά την κατάθεσή του, ανέφερε ότι συχνά δεν λάμβανε απάντηση μετά τις ενημερώσεις του.
Παρόμοια κατάθεση είχε και ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας, ο οποίος μίλησε για τις επανειλημμένες ενημερώσεις που είχαν γίνει στο Υπουργείο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι επιστολές και τα email που απέστειλαν ανέφεραν τον κίνδυνο δυστυχήματος, όπως αυτό συνέβη στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Οι δηλώσεις αυτές αποκαλύπτουν την παράλειψη από το Υπουργείο Μεταφορών να αντιμετωπίσει σοβαρά τους κινδύνους που αντιμετωπίζονταν στον σιδηρόδρομο. Η απουσία αντίδρασης από την πλευρά των υπευθύνων φέρνει τώρα τις προβλέψεις για πιθανές ποινικές κυρώσεις, συμπεριλαμβανομένων κατηγοριών για αδικήματα που αφορούν την διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών.
Ο ειδικός εφέτης ανακριτής, κ. Μπακαΐμης, έχει ήδη αποστείλει κατηγορητήρια στους δύο πρώην διευθυντές του Υπουργείου, οι οποίοι φέρονται να γνώριζαν τους κινδύνους και δεν ενήργησαν για να τους αντιμετωπίσουν. Οι κατηγορίες κυμαίνονται από αδικήματα διατάραξης της ασφάλειας έως αμέλεια που οδήγησε σε θάνατο και σωματικές βλάβες.
Με τον τρόπο αυτό, η δικαιοσύνη δίνει ένα ισχυρό μήνυμα ότι η αμέλεια και η παράλειψη στην αντιμετώπιση κινδύνων που απειλούν την ασφάλεια των πολιτών δεν θα μείνουν ατιμώρητες. Αναμένεται πλέον να διαπιστωθεί εάν η δικαιοσύνη θα ανταποκριθεί στο αίτημα της κοινής γνώμης για διαφάνεια και ευθύνη, καθώς οι ενέργειες του ειδικού ανακριτή ανοίγουν νέους δρόμους στην έρευνα.